Objawienie - Apokalipsa MP3

środa, 19 lutego 2014

Rozdział 3:10

10. Ponieważ zachowałeś nakaz mój, by przy mnie wytrwać, przeto i Ja zachowam cię w godzinie próby, jaka przyjdzie na cały świat, by doświadczyć mieszkańców ziemi. BW

Skoro zachowałeś nakaz mojej wytrwałości i Ja cię zachowam od próby, która ma nadejść na cały obszar zamieszkany, by wypróbować mieszkańców ziemi. BT

Ponieważ zachowałeś naukę o mojej wytrwałości, i Ja zachowam cię od godziny próby, która ma nadejść na cały zamieszkały świat, by doświadczyć mieszkańców ziemi. NP.

„Żeś zachował słowo cierpliwości mojej, ja też cię zachowam od godziny pokuszenia, która przyjdzie na wszystek świat, aby doświadczyła mieszkających na ziemi;” BG


Abowiemeś zachował słowo cierpliwości mojej, ja też ciebie wybawię z czasu pokusy, co przyjdź ma na wszytek świat, ku doświadczeniu obywatelów ziemi. Biblia Brzeska

Ponieważ usłuchałeś Mnie i wytrwałeś wiernie przy moich przykazaniach, przeto i Ja zachowam cię w godzinę próby, która przyjdzie na całą ziemię, by wypróbować wszystkich jej mieszkańców. Biblia Warszawsko – Praska



Dzisiejszy werset jest różnie tłumaczony i interpretowany. Wypisałem na początku wiele tłumaczeń aby pokazać, że tłumaczenie Biblii na język polski jest w pewnym sensie interpretacją, dlatego warto studiować Pismo Święte porównując tłumaczenia i sprawdzając je z oryginałem greckim czy hebrajskim.

„Ponieważ zachowałeś naukę o mojej wytrwałości” Mamy tutaj, nieco ukryty, kolejny ważny tytuł Chrystusa. Ja jestem Wytrwały. W oryginale ten tekst wygląda tak; ετηρησας λογον της υπομονης μου (etērēsas logon tēs hypomonēs mou) zachowałeś, strzegłeś Słowo wytrwałości mojej. Pan Jezus pokazuje, wręcz nakazuje; bądźcie wytrwali, trwajcie, bądźcie stali, konsekwentni, bądźcie prawdziwi tak jak ja. Nie bądźcie jak chorągiewka na wietrze. Wasze ‘tak’ niech będzie zawsze ‘tak’, a wasze ‘nie’ niech zawsze oznacza ‘nie’.

O ważności wytrwałości i cierpliwości w trwaniu w obliczu prześladowań, pokus, zniechęceń, prób i doświadczeń czytamy w wielu innych miejscach Nowego Testamentu: „ A ponieważ bezprawie się rozmnoży, przeto miłość wielu oziębnie. A kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony.” Mat. 24:12-13; „I będziecie znienawidzeni przez wszystkich dla imienia mego. Lecz i włos z głowy waszej nie zginie. Przez wytrwałość swoją zyskacie dusze wasze. Łuk. 21:17-19; „Jeśli z nim wytrwamy, z nim też królować będziemy; jeśli się go zaprzemy, i On się nas zaprze;” 2 Tym. 2:12;  „Poczytujcie to sobie za najwyższą radość, bracia moi, gdy rozmaite próby przechodzicie. Wiedząc, że doświadczenie wiary waszej sprawia wytrwałość, Wytrwałość zaś niech prowadzi do dzieła doskonałego, abyście byli doskonali i nienaganni, nie mający żadnych braków.” Jak. 1:2-4

Gotowość, zwycięstwo i wytrwałość to słowa kluczowe w Księdze Objawienia; „Ja, Jan, brat wasz i uczestnik … w cierpliwym wytrwaniu przy Jezusie, byłem na wyspie, zwanej Patmos, z powodu zwiastowania Słowa Bożego i świadczenia o Jezusie.” Obj. 1:9; „Znam uczynki twoje i trud, i wytrwałość twoją,Masz też wytrwałość i cierpiałeś dla imienia mego, a nie ustałeś. Obj. 2:2,3; „Znam uczynki twoje i miłość, i wiarę, i służbę, i wytrwałość twoją, ” Obj. 2:19; „I zawrzał smok gniewem na niewiastę, i odszedł, aby podjąć walkę z resztą jej potomstwa, które strzeże przykazań Bożych i trwa przy świadectwie o Jezusie.” Obj. 12:17; „Jeśli kto jest przeznaczony do niewoli, do niewoli pójdzie; jeśli kto zabija mieczem, musi sam zginąć od miecza. Tu się okaże wytrwanie i wiara świętych.” Obj. 13:10; „Tu się okaże wytrwanie świętych, którzy przestrzegają przykazań Bożych i wiary Jezusa.” Obj. 14:12

„I Ja cię τηρησω (tērēsō) zachowam, ustrzegę od πειρασμου (peirasmou) próby, doświadczenia, które ma nadejść na cały οικουμενης (oikoumenēs) świat zamieszkały” Na podstawie tego wersetu prowadzony jest spór o to, czy kościół zostanie zabrany z ziemi i zachowany od Wielkiego Ucisku, czy też próby tego ucisku dotkną również kościół Pana Jezusa w czasie dni ostatnich. Werset (3:10) otwiera w pewnym sensie ten spór. Choć nie mamy tutaj mowy wprost o Wielkim Ucisku, jednak wiele osób tak myśli. Wielki Ucisk raczej kojarzy się jednoznacznie z unicestwieniem bezbożnych ludzi zamieszkujących ziemię, tymczasem tutaj jest mowa o próbie, a próbę można zakończyć pozytywnie lub negatywnie. Być może jest tutaj mowa o czasie poprzedzających Wielki Ucisk, w którym duch nieprawości będzie przygotowywał ludzkość na pojawienie się Antychrysta. W tym czasie na ziemi będą jeszcze uczniowie Jezusa, będzie to dla nich bardzo trudny czas, to będzie ogromna presja, ale będą zachowani od tego czasu poprzez swoją wytrwałość, zachowywanie Słowa i nie zaparcie się imienia Jezusa. (3:8)

Omawiany fragment który mówi nam o godzinie próby, jaka przyjdzie na cały świat. Ta próba będzie w jakiś sposób powiązana z mega oszustwem, globalnym kłamstwem, nieprawdą, imitacją, czarami którymi dadzą się zwieść wszystkie narody (18:23), tak, że ludzie uwiedzeni obłudą kłamców, znajdą się w ostrym obłędzie. O tym pisałem w (3:9). To jest trudny czas, czas dziwnej czarodziejskiej, demonicznej presji, czas politycznych układów i paktów w jaki obecnie wchodzi świat w którym żyjemy. prawdopodobnie ta godzina próby dla świata zaczyna się tu i teraz na naszych oczach. Dlatego bardzo potrzebujemy aby Jezus nas zachował od tego niebezpiecznego czasu. Jest potrzeba, aby spełnić dwa warunki. Zachować Jego Słowo i wytrwać przy Nim.

Kolejna ważna zasada jaka wynika z tego fragmentu to:  Skoro coś zachowałeś i Ja cię zachowam. Zachowałeś moje Słowo i nakaz mój by przy mnie wytrwać, więc ja zachowam ciebie w godzinie próby. Widać tutaj harmonijną współpracę Boga i człowieka.

"I rzekłem mu: Panie mój, ty wiesz. A on rzekł do mnie: To są ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku i wyprali szaty swoje, i wybielili je we krwi Baranka." Obj. 7:14

Różnica poglądów w tym miejscu co do uczestnictwa lub nie kościoła w Wielkim Ucisku, bierze się z tłumaczenia greckiego słówka εκ (ek) od, z, ze. Słownik grecko polski Abramowiczównej podaje wiele innych znaczeń przyimka εκ (ek)  m.in. poza, z dala, ale też w niektórych przypadkach jako coś przymocowane do czegoś.

David M. Levy pisze; „użyty w greckim oryginale przyimek ek oznacza od, w sensie od czegoś, z czegoś, co wskazuje, że kościół nie będzie doświadczony przez Wielki Ucisk w żadnej mierze. Natomiast gdyby autor chciał powiedzieć, że kościół będzie przechodził przze Wielki ucisk, użyłby innego przyimka, dia. W wersecie jest mowa nie o jakieś próbie, ale o szczególnej godzinie próby, szczególnym okresie ucisku który nadejdzie.”

Dobrze będzie powiedzieć o tym, że czytelnicy księgi Objawienia dzielą się na dwie grupy. Jedni uznają tzw posttrybulacjonizm (od: post – „po”; tribulation – „ucisk”) – w eschatologii części kościołów protestanckich akceptujących premillenaryzm, jest to jeden z dwóch głównych poglądów (obok dominującego pretrybulacjonizmu), które dotyczą losów Kościoła (uczniów Jezusa) w czasie wielkiego ucisku. Posttrybulacjonizm głosi, że ludzie zbawieni będą obecni na Ziemi w czasie wielkiego ucisku, a ich zabranie do nieba nastąpi dopiero w czasie powtórnego przyjścia Jezusa Chrystusa, po zakończeniu ucisku.

Inni opowiadają się za tzw. pretrybulacjonizmem (od: pre – „przed”; tribulation – „ucisk”) – w eschatologii części kościołów protestanckich akceptujących premillenaryzm, jest to jeden z dwóch głównych poglądów (obok posttrybulacjonizmu), które dotyczą losów Kościoła (uczniów Jezusa)  w czasie wielkiego ucisku. Głosi on, że ludzie zbawieni nie będą obecni na Ziemi w czasie wielkiego ucisku poprzedzającego powtórne przyjście Chrystusa, gdyż przed jego rozpoczęciem nastąpi porwanie Kościoła (w tym kontekście zwane również „sekretnym pochwyceniem.”). Pogląd ten dotyczy zarówno czasu zabrania z Ziemi żyjących chrześcijan, jak i czasu zmartwychwstania zbawionych umarłych i umiejscawiany jest przez pretrybulacjonistów przed paruzją i czasem ucisku. Na dołączonym niżej schemacie pokazuję główne nurty, zrozumienia wydarzeń czasów ostatecznych.

 Bardzo interesującą sugestię podaje „Żydowski komentarz do Nowego Testamentu”; „Starożytne apokalipsy żydowskie zawierały proroctwa mówiące o wybawieniu (tj. ochronie) sprawiedliwych w ucisku. Niektóre teksty wspominają o sprawiedliwych, którzy będą poddani próbie, gdy nastanie ucisk (np. Zwoje znad Morza Martwego), chociaż motyw doświadczania sprawiedliwego był wówczas popularnym tematem. Allen Kerkeslager, zwracając uwagę na starożytne paralele i użycie terminu „godzina” w Księdze Apokalipsy, do ostatniej godziny, tj. dnia sądu.

Ja jestem zadeklarowanym posttrybulacjonistą i uważam, że kościół zostanie pochwycony na spotkanie z Panem w połowie Wielkiego Ucisku, czyli po „3,5 roku”  O tym będziemy mówić w dalszej części naszego studium. Jednak dzisiaj chciałbym podkreślić, że celem księgi Objawienia nie jest czynienie podziałów. Nie myślę, że Bóg po to ją umieścił w kanonie Nowego Testamentu, aby poróżnić chrześcijan na zwolenników i przeciwników kilku eschatologicznych scenariuszy. Moim celem jest znaleźć takie przesłanie tej Księgi, które będzie wspólne dla wszystkich biblijne wierzących chrześcijan. Czy jest to możliwe ? Wierzę, że tak. :)

Albowiem wytrwałości wam potrzeba, abyście, gdy wypełnicie wolę Bożą, dostąpili tego, co obiecał. Bo jeszcze tylko mała chwila, A przyjdzie Ten, który ma przyjść, i nie będzie zwlekał;” Hebr. 10:36-3



Rys. 1.  Tribulation - Wielki Ucisk, Rapture of the Church - Pochwycenie kościoła, 2nd Coming - Drugie Przyjście Jezusa, Milennium - Tysiącletnie Królestwo, Last Judgment - Sąd Ostateczny, Eternity - Wieczność

Rys. 2. Różnice interpretacji czasów i wydarzeń  opisanych w Księdze Objawienia.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz